Levensmiddelenindustrie wil graag in gesprek met gebruikers

De Nederlandse Levensmiddelenindustrie moet een actieve dialoog met de samenleving aangaan. “Geen eenrichtingsverkeer, maar een gesprek met de burger en consument die wil weten wat hij of zij eet, waar het vandaan komt en hoe het is gemaakt.”

Dat zei FNLI-voorzitter Bas van den Berg (FrieslandCampina) donderdag bij de FNLI-jaarbijeenkomst. De actieve dialoog moet een gesprek zijn met journalisten, bloggers, politici en beleidsmakers. Van den Berg: “Om samen tot de best haalbare doelen en kaders voor onze industrie te komen.” In de door de industrie gewenste dialoog met de samenleving moeten maatschappelijke thema’s centraal staan. “Zo breiden we onze productportfolio’s uit met productinnovaties die minder zout, calorieën en verzadigde vetten bevatten. En we werken samen met ketenpartners in de Alliantie Verduurzaming Voedsel om productieprocessen te verduurzamen.”

Beter

Verder gaf Van den Berg op de jaarlijkse bijeenkomst aan dat het momenteel goed gaat met de Nederlandse levensmiddelenindustrie. “Dankzij onze goede marktpositie zijn we in staat te blijven investeren in kennis en innovatie, in betere voedingsmiddelen en een verregaande verduurzaming van de productieketens.” Volgens Van den Berg gaat het goed met het innovatiebudget van fabrikanten het afgelopen jaar; de R&D-uitgaven liggen op bijna 400 miljoen eur en Nederland is daarmee koploper in Europa.

Verduurzaming levensmiddelenindustrie

Volgens Van den Berg is het ook ‘keiharde noodzaak’ dat fabrikanten blijven verduurzamen. De afgelopen twee jaar spraken al zestig FNLI-leden ambities uit in verduurzaming, maar daar komt nu een online tool bij, de ‘Wegwijzer’, waar fabrikanten informatie vandaan kunnen halen over het gebruik van grondstoffen, energie, kinderarbeid, ontbossing en ketenverantwoordelijkheid.

Technisch personeel

Verder gaf Van den Berg nog aan dat de industrie zich zorgen maakt of er straks nog wel voldoende geschoold technisch personeel voor in de fabrieken te vinden is. Daarom vindt begin november de eerste Week van de Levensmiddelenindustrie plaats waarbij veertien fabrieken in Noord-Nederland hun deuren openen voor VMBO- en HAVO-scholieren. Dit is bedoeld om deze groep te wijzen op de kansen bij het werken in de industrie.

Merk van het Jaar 2015

Op de bijeenkomst werd ook de jaarlijkse Merk van het Jaar Award uitgereikt. Dit jaar is deze gewonnen door Bolletje. Dat merk scoort het hoogste op kwaliteit, innovatie en expressiviteit. Op de tweede en derde plaats eindigden respectievelijk Calvé en Pampers. Nutrilon werd verkozen tot het merk met de beste consumenteninformatie.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang wekelijks een email met daarin de meest interessante industriele vakbeurzen, congressen, seminars en webinars die in de daaropvolgende 2 weken plaats vinden (voorbeeld).

Gelukt! Ter verificatie is zojuist een email naar jou verzonden. Controleer je 'Postvak in' of SPAM map om je aanmelding te bevestigen!