Onderzoek van de TU in Delft bewijst dat biobased verpakkingen waardevoller beoordeeld worden door de consument dan conventionele verpakkingen. De nieuwe generatie consumenten verwacht ook dat hun favoriete merken hierin mee gaan. Jarenlang lukte het biobased verpakkers maar moeizaam om facings in het point of sale te krijgen. Maar het omslagpunt hiervoor is eindelijk bereikt nu de perceptie rondom conventionele plastics is veranderd en biobased materialen snel opkomen en bereikbaar zijn en ook de grote merken het zichzelf opleggen. Coca-Cola, Mars, Carlsberg, LEGO, IKEA, McDonalds zijn voorbeelden van organisaties die zich ten doel gesteld hebben om hun productie en/of verpakkingen op korte termijn op biobased grondstoffen te baseren. Of het nu is vanwege het verminderen van de CO2 footprint, het weg willen van de oliefolies, het verbeteren van het imago of voor meer consumentenvertrouwen: biobased alternatieven hebben een enorme vlucht genomen.
Het event Packaging Innovations, 23 en 24 november in Amsterdam, richt zich op het versnellen van verpakkingsinnovaties in de retailomgeving om zo merkeigenaren, marketeers, verpakkingsprofessionals en –designers te helpen de concurrentie in het schap te verslaan. Potentiële innovatiepartners in verpakkingen en internationale conferenties over verpakkingsdesign, smart packaging, shoppermarketing en biobased innoveren zijn de ingrediënten van dit exclusieve event.
Nieuwe mogelijkheden voor biobased verpakken worden speciaal uitgelicht door exposanten op het Biobased Paviljoen. Bedrijven als Enkev, Bunzl, Servo Artpack, Multitubes en PaperWise vormen op PI2016 een mooie mix van organisaties die vooroplopen en challengers in de markt met nieuwe duurzame alternatieven. Daarnaast wordt een kijkje gegeven in de nabije toekomst van biobased verpakken in de unieke conferentie genaamd, The Biobased Future of Packaging.
Wat zijn de nieuwe biobased materialen? Hoe kan met innovatief design naast het hoofd ook het hart gewonnen worden voor duurzaam verpakken? Wat zijn nu de facts en wat de fabels? Welke innovaties kunnen we in het schap verwachten? Deze conferentie brengt antwoorden, gamechangers, inspiratie en de stand van zaken over biobased verpakkingen op 23 november op PI2016 Amsterdam. Samen met Caroli Buitenhuis van Green Serendipity is een uniek programma samengesteld om brand owners vooruit te helpen. De Carlsberg fiber bottle story, palmbladeren als materiaal, inspiratie van The Plastic Soup Surfer en nog veel meer sprekers brengen inspiratie en concrete handvatten om een circulaire en biobased toekomst dichterbij te brengen.
Het volledige programma is te vinden op www.packaging-innovations.nl