“De trend van personalized foods zorgt voor steeds kleinere productieseries. Uiteindelijk zal 3D-printen de overhand nemen.” Dit betoogt Egbert Jan Sol, CTO bij TNO Industrie op de VMT-PAVO-bijeenkomst van 29 september en heeft betrekking op het kleine foodbedrijf.
“Maaltijdboxen zijn nu populair, maar nog niet gepersonaliseerd. Over twee à drie jaar zal dat anders zijn,” verwacht Sol. Op aanvraag produceren is in andere sectoren dan de food al gemeengoed. “Op sommige plekken is er geen voorraad van eindproducten meer. De klant geeft zelf zijn behoefte aan.” Dit betekent kleinere batches en veel omsteltijden.
Wat kan een willekeurig foodbedrijf dat bijvoorbeeld koekjes produceert voor klanten? “Wat als op termijn een consument net als bij de Nespresso een cupje in een 3D-printer kan doen en zelf een koekje kan printen met zijn naam erop”, visualiseert Sol. “Zo ver is het nog niet, maar het foodbedrijf moet nagaan wat Smart Industry voor hen zal betekenen.”
Meer weten over dit onderwerp? Kom op 29 september naar de VMT-PAVO-bijeenkomst ‘De Slimme Fabriek is voorbereid op de toekomst’. Naast Egbert Jan Sol, spreken onder andere trendwatcher Adjiedj Bakas, plantmanager van Jeurgens banket Madelon Hermes en Frans Huijbregts, directeur van de Huijbregts Groep.
Hiernaast tevens een lezing “Een organisatie op weg naar 4.0”. Om als foodbedrijf succesvol allerlei data te managen, is samenwerking van meerdere partijen noodzakelijk. Met dit praktijkvoorbeeld krijgt u een voorproefje van wat de komende jaren vanzelfsprekend gaat worden. Proces-, ERP- en, trainingsdata, kwaliteitsgegevens, alles komt bij elkaar ter beschikking voor de operator. Papierwerk wordt geminimaliseerd. Deze lezing wordt verzorgt door Stefan Peters, Business Unit Director Act-in, samen met relatie aan de hand van praktijkcase.
Ga naar het event VMT-PAVO-bijeenkomst ‘De Slimme Fabriek is voorbereid op de toekomst’.