De autobranche wordt geconfronteerd met fundamentele veranderingen. Naast de elektrificatie van de aandrijflijn en autonoom rijden is het vooral de digitalisering die dit veranderingsproces voortstuwt. Deze combinatie van fysiek en digitaal staat ook wel bekend als ‘Industrie 4.0’. Het realtime combineren van alle waarde-elementen in één netwerk is voor Mercedes-Benz nu al meer dan slechts een visie. Daarbij ligt de nadruk altijd op mensen – klanten en medewerkers.
“Alle belangrijke trends in de auto-industrie worden al gedreven door digitalisering, of stuwen zichzelf voort. Ons doel is om ook op het gebied van digitale technologieën ’s werelds meest toonaangevende en innovatieve autofabrikant te zijn”, verklaart Dr. Dieter Zetsche, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Daimler AG en Hoofd van Mercedes-Benz Personenwagens.
“Bij Mercedes-Benz gebruiken we de term ‘Industrie 4.0’ om de digitalisering van de complete keten aan waarde-elementen te beschrijven, van design en ontwikkeling via productie – waar de term zijn oorsprong heeft – tot verkoop en service”, aldus Markus Schäfer, Lid van de Divisieraad van Mercedes-Benz Cars, Productie & Supply Chain Management bij Daimler AG. “Bij Daimler twijfelen wij er niet aan dat de digitale revolutie onze industrie fundamenteel zal veranderen. Dat geldt voor de methoden op basis waarvan we onze auto’s ontwikkelen, plannen en produceren. Maar het geldt ook voor de manier waarop we contact leggen met onze klanten. En bovendien kan het worden ervaren via onze producten zelf.”
Het potentieel van de digitale revolutie is gigantisch: als mens, machine en industriële processen op intelligente wijze aan elkaar worden gekoppeld, kunnen individuele kwaliteitsproducten sneller worden ontwikkeld en kunnen de productie en productiekosten competitiever worden gemaakt. Flexibiliteit is nog een reden waarom Mercedes-Benz actief bijdraagt aan het vormgeven van de digitale revolutie. De wereldwijde vraag naar personenwagens, bedrijfswagens en mobiliteitsconcepten neemt toe. Tegelijkertijd worden de behoeften van klanten wereldwijd steeds diverser. Hoewel Mercedes-Benz er in de jaren zeventig in slaagde de meeste klantbehoeften te vervullen met slechts drie personenwagenbasismodellen, zijn dat er nu ongeveer tien keer zoveel. In de fabriek in Sindelfingen bijvoorbeeld rollen zelden twee identieke exemplaren van de S-Klasse van de productieband. Tevens is er een alsmaar breder aanbod aan aandrijflijnen – naast benzine- en dieselmotoren worden hybride en volledig elektrische aandrijfsystemen steeds populairder. En de innovatiecycli worden steeds korter. Dit alles resulteert in de visie van Mercedes-Benz dat autoproductie op grote schaal verandert in ‘one-off’ productie, waarbij iedere auto op basis van individuele klantvoorkeuren wordt gebouwd.
Als gevolg van de digitale transformatie van de complete waardeketen, veranderen de arbeidswereld en de productieprocessen in een rap tempo. Vandaag de dag wordt een assemblagehandeling in de regel uitgevoerd door ofwel medewerkers ofwel robots. De robots zijn vanuit veiligheidsoogpunt achter beschermhekken geplaatst en kunnen enkel met heel veel inspanningen in andere productiegebieden worden ingezet. Bij Mercedes-Benz gaat het om de echte samenwerking tussen robots en mensen onder de regie van mensen. De directe samenwerking tussen mensen en robots betekent dat de cognitieve superioriteit van mensen idealiter wordt gecombineerd met de kracht, duurzaamheid en betrouwbaarheid van robots. Die samenwerking voorziet in verschillende doelstellingen: een hogere kwaliteit, een verhoogde productie, nieuwe mogelijkheden op ergonomisch gebied en leeftijdsafhankelijk werk. Dit is niet geënt op maximale mechanisatie of volledige automatisering van activiteiten. Markus Schäfer: “Bij alle veranderingen blijft de focus altijd op mensen – klanten en medewerkers. De ervaringen, creativiteit en flexibiliteit van mensen blijft op vele gebieden van de autoproductie onmisbaar. De fabriek van de toekomst zal in geen geval zonder mensen werken.”