Digitale assistenten die alom aanwezig zijn, oplossingen doorspekt met AI, next generation winkelen en VR- en AR-toepassingen; het Mobile World Congress (MWC) deze week behandelt de trends en ontwikkelingen op mobiel gebied allemaal. De snelle ontwikkeling en toepassing van ideeën dwingen elke organisatie haar vooronderstellingen te heroverwegen en om elk onderdeel van het businessmodel opnieuw te bekijken. Wat komt op dit trendsettende congres aan bod?
De afgelopen jaren heeft een sectoroverschrijdende transformatie plaatsgevonden, gedreven door digitale oplossingen. De snelle ontwikkeling en toepassing van ideeën dwingen elke organisatie haar vooronderstellingen te heroverwegen en om elk onderdeel van het businessmodel opnieuw te bekijken. Dus ook de vroegere aanpak om waarde voor klanten te creëren, producten en diensten vorm te geven en oplossingen te vermarkten en te verkopen. Maar ook om de productie- en supply chain-processen onder de loep te nemen, de klantenservice te herzien, werk te organiseren, bescherming te bieden tegen cybercrime en met andere marktpartijen samen te werken. Tal van voorbeelden waarbij het ‘nieuwe’ al wordt toegepast, komen samen tijdens de Mobile World Congress 2018 (MWC) .
Het MWC biedt telecombedrijven, aanbieders van digitale technologie en innovators op het gebied van digitale oplossingen een podium om nieuwe ideeën te demonstreren. Ideeën die nu of in de nabije toekomst uitvoerbaar zijn. De teams die naar Barcelona reizen, leveren ideeën en oplossingen vanuit de gehele wereld en voor verschillende sectoren, waaronder business-to-consumer, business-to-business, overheid, automotive, mode, maakindustrie en zorg. Wat komt op het congres aan bod?
Nieuwe oplossingen door AI
Artificial Intelligence (AI) staat tegenwoordig centraal bij de meeste conferenties en shows. MWC is daarop geen uitzondering. Waarom? Omdat AI succesvol wordt toegepast om verandering te bewerkstellingen in een breed spectrum van interacties met verschillende soorten technologie.
De eerste golven van innovatie waren mogelijk door goedkope reken- en opslagcapaciteit gecombineerd met grote datasets en de juiste data science rond tekst, afbeeldingen, audio en videocontent. De data die AI gebruikt, wordt meer en meer ontsloten en gestructureerd. Tegelijkertijd zorgt een sterke open-sourcecultuur voor het creëren en verspreiden van AI-vaardigheden. Grote technologische bedrijven ontwikkelen in hoog tempo commerciële, kant-en-klare AI-tools en stellen die kosteloos of tegen een lage prijs ter beschikking. Het is verbluffend met welke snelheid dergelijke innovaties tegenwoordig plaatsvinden.
Een van de interessantste zaken om tijdens MWC te bekijken, is hoe AI bedrijven en de business verandert. Net als bij menselijke intelligentie moet kunstmatige intelligentie ook toegepast worden op specifieke problemen. Ook interessant is om te zien hoe AI bestaande technologieën verbetert en nieuwe oplossingen mogelijk maakt. Kun je bijvoorbeeld op basis van een netwerk van traditionele analoge camera’s die op de hoek van de straat hangen, voorspellen hoe druk het wordt in het openbaar vervoer?
De ontwikkelingen op het gebied van AI binnen de volgende generatie smart manufacturing zijn ook veelbelovend. In combinatie met Edge Analytics kan het IoT-berichtenverkeer aanzienlijk worden verminderd, terwijl de uptime en kwaliteit toenemen. AI kan in de retail merken helpen hun zichtbaarheid te vergroten door virtual reality-omgevingen te creëren en die te voorzien van dynamische, clickable advertenties. In cybersecurity kan machine learning – onderdeel van AI – experts helpen bij het detecteren, voorkomen en inperken van cyberaanvallen.
Nu AI steeds meer geïntegreerd raakt met next-generation chatbots en digitale assistenten, mogen we op MWC ook voorbeelden verwachten van hoe mensen profiteren van AI buiten het bedrijfsleven. AI-technologieën als beeldherkenning, natuurlijke taalverwerking en -productie helpen visueel beperkte mensen nu zelf een actievere rol in de werkomgeving te spelen.
Next-generation winkelen
Tijdens MWC is te zien hoe winkelen aanzienlijk meer is geworden dan alleen maar een transactie. Het gaat om de complete customer experience. Digitale technologieën, zoals AI, Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR), Internet of Things (IoT) en analytics, komen bij elkaar om winkelen voor klanten boeiender en makkelijker te maken en steeds meer inzicht en effectiviteit voor retailers te realiseren.
De laatste twee jaar toonden autofabrikanten AR-visualizers voor smartphones op het MWC. Hiermee projecteer je bijvoorbeeld een afbeelding van een auto op ware grootte in een levensechte omgeving. Mede dankzij acties als Apple ARKit wordt dit soort trends meer mainstream.
Digitalisering verandert fysieke winkels voor klanten door ze de gelegenheid te geven om zowel fysieke als virtuele producten te bekijken. Met IoT en analytics krijgen retailers beter begrip van wat klanten doen en zoeken in de winkel, en hoe ze omgaan met producten als kleding. Luxe merken zetten gepersonaliseerde digitale catalogi in om winkelassistenten in staat te stellen hun boetiek om te toveren tot een winkel met een ‘eindeloze gang’. Digitalisering verandert de manier waarop merken hun producten en diensten aan klanten verkopen, bijvoorbeeld middels dynamische product placement.
Op korte termijn komt er een vorm van handel, waarbij noch de consument, noch de verkoper zijn hand (of device) meer hoeft op te tillen. Objecten verkopen en kopen aan andere objecten, waarbij ze voornamelijk zogeheten microtransacties uitvoeren. De facilitators zijn blockchain, IoT en cryptovaluta. Hiervan zullen op MWC ook interessante voorbeelden te zien zijn.
Diepgaande belevingen door AR en VR
Een paar jaar geleden hebben producenten van apparaten al grote verwachtingen gecreëerd voor AR en VR. Zij hebben toen de eerste versie van brillen, helmen en mobiele devices getoond, die onze persoonlijke werkelijkheid konden vergroten en uitbreiden naar nieuwe werelden. We wachten nog steeds op de volgende generatie van deze apparaten die een balans tussen kosten, functionaliteiten, batterijduur en interoperabiliteit bieden om ons te verleiden ze op grote schaal in te slaan. De innovatie op het gebied van AR/VR is nu gericht op praktische toepassingen van bestaande technologieën en ideeën die voor een concurrerende positie kunnen zorgen. Het zijn ook juist de ideeën die verder gaan dan de projectie van levensgrote auto’s of meubels binnen de echte wereld (beide te zien tijdens eerdere shows), die interessant zijn: ideeën als nieuwe ervaringen die entertainment en shopping combineren, medewerkerstraining met complex onderhoud, naleving van de wetgeving en wereldwijde handel, of andere gebieden.
Veel van deze uitgebreide AR/VR use cases die op MWC te zien zijn, komen uit het bedrijfsleven. Technologie leidt hier al tot een breed spectrum van toepassingen die bedrijfsprocessen transformeren. Door bijvoorbeeld een gebruiker in een VR-omgeving te zetten, krijg je een beter begrip van het gedrag en de behoeftes van mensen. Fabrikanten en leveranciers in de automotive industrie kunnen dit gebruiken om aanpasbare cockpits te ontwerpen en, uiteindelijk, om veiliger semi-autonome voertuigen te ontwikkelen. Aangezien VR en AR diepgaande belevingen en intuïtieve toegang tot realtime, op context gebaseerde informatie bieden, kunnen we voorbeelden verwachten van ‘extended’ werkplekken en commerciële ruimtes om zo de samenwerking en werkresultaten te verbeteren en merkloyaliteit te bevorderen.
Industrie X.0
Industriële bedrijven hebben eerder gezien wat er gepresenteerd en besproken is in Barcelona en hebben die ideeën omarmd. Dit jaar zouden ze extra goed moeten opletten, want er staan grote veranderingen op stapel, gedreven door digitale technologieën die de krantenkoppen halen tijdens MWC. Bij Accenture noemen we deze verandering Industrie X.0. Dit is niet gewoon de vierde industriële revolutie. Het is een continu proces van de industrie die, door middel van digitale technologieën, haar corebusiness, medewerkers- en klantenervaring, en businessmodellen verandert.
Recent onderzoek toont aan dat deze combinatie van digitale technologieën een aanzienlijke impact kan hebben op industriële bedrijven. Industriële bedrijven kunnen kostenbesparingen van duizenden euro’s per medewerker realiseren, louter door robotics, AI, blockchain, big data en 3D-printingtechnologieën te combineren. We verwachten op MWC dan ook meer oplossingen te zien, die speciaal voor industriële bedrijven zijn gemaakt, zowel voor bedrijfsmanagers als voor medewerkers. Deze oplossingen maken gebruik van onder andere Edge Analytics en machine learning. De winkelvloer is transparanter dan ooit, wat bedrijfsmanagers de gelegenheid geeft om data te verzamelen vanuit verschillende productiesystemen. Zo kunnen productie realtime geoptimaliseerd, middelen en vaardigheden dynamisch toegewezen en verspilling verminderd worden. Tegelijkertijd verrijken smart glasses, 3D-printing en zelfs drones het leven van medewerkers en de wijze waarop werk wordt uitgevoerd.
Stel je voor: digitale assistenten zijn alom aanwezig
Spraak wordt de voornaamste manier om devices te bedienen en informatie van andere diensten op te vragen. Naar schatting neemt het aantal digitale, spraakgestuurde assistenten dit jaar wereldwijd met ruim 200 procent toe.
Deze ‘smart speakers’ zijn gewoon onderdeel van een grotere trend die we op MWC te zien krijgen. Digitale assistenten zullen snel overal aanwezig zijn. Sommige zijn straks in staat te begrijpen wat gebruikers ze vertellen en zullen zelfs met hun stem reageren. Vele in de vorm van een chatbot op een mobiel device of een ander scherm. Andere zullen we niet eens zien, omdat ze op de achtergrond meedraaien – stil en slim selecteren en beheren ze vooraf informatie en diensten voor ons.
In toenemende mate nemen digitale, (kunstmatige) intelligente assistenten een plek in onze werkomgeving in, gebruikmakend van machine learning om samen te werken met hun menselijke collega’s. Vroeg of laat wordt ons gedrag de daadwerkelijke aansturing. En we bereiken dat door onszelf te omgeven met digitale assistenten in een toenemend aantal omgevingen en situaties: in auto’s, op de werkvloer, op reis en tijdens het shoppen.
Gewoontes zijn al aan het veranderen: uit onderzoek blijkt dat consumenten die thuis over digitale voice-assistenten beschikken, hun telefoon minder gebruiken voor entertainment en onlineaankopen.
Bron: Emerge