Robotisering, digitalisering: technologische ontwikkelingen gaan steeds sneller. Dit heeft een grote invloed op het onderwijs. Het wordt steeds belangrijker dat jongeren een lerende houding verwerven naast het opdoen van kennis. In het kader van het Techniekpact slaan onderwijs en bedrijfsleven de handen ineen om dat te bereiken.
Samen bieden we uitdagend techniekonderwijs voor alle jongeren van 4 tot 18 jaar. We prikkelen hun nieuwsgierigheid en bieden ze de kans om hun technische talenten te ontdekken. We zorgen voor deskundige docenten met kennis van techniek en het bedrijfsleven. En we richten ons op de ouders die een cruciale rol kunnen spelen in het keuzeproces. Samen zorgen we ervoor dat jongeren een ‘smart choice’ kunnen maken.
Om jongeren, hun ouders en docenten een reëel beeld te geven van techniek hebben we op nationale schaal binnen het Techniekpact een groot aantal initiatieven opgenomen, zoals de Techniekcoaches van Techniektalent.nu, de Girlsday van VHTO en Jet-Net Junior. Ook op lokaal en/of regionaal niveau worden zaken enthousiast opgepakt, afgestemd op de specifieke behoefte en mogelijkheden van het gebied. De ambitie is groot, het aantal initiatieven eveneens. Wat zijn aansprekende voorbeelden? Wat zijn de succesfactoren? Hoe worden initiatieven geborgd? Hoe is de onderlinge aansluiting en afstemming geregeld? Slagen we erin om die groepen aan te spreken waar nog zeer veel ‘winst’ te behalen valt, zoals vrouwen en meisjes en allochtonen?
Vanaf 2020 bieden basisscholen structureel Wetenschap en Technologie aan in hun curriculum. Om recht te doen aan de 21e eeuwse uitdagingen is het belangrijk dat basisscholen werken aan een brede, verrijkte aanpak van wetenschap en techniek, gericht op integratie met andere vakken en thema’s op school. Daarmee kun je leerlingen en leerkrachten aanspreken op hun eigen creativiteit en nieuwsgierigheid, waaronder onderzoeks- en ontwerpvaardigheden die aansluiten bij hun eigen vragen en uitdagingen van deze tijd. Een bijkomend issue is het aanpakken en veranderen van de beeldvorming over techniek. Leerlingen, ouders, leerkrachten en samenleving bewust maken dat veel vooroordelen over leren en werken in de techniek berusten op stereotype beelden (sexe/rol).
In Nederland werken we aan scholings- en professionaliseringsprogramma’s voor toekomstige en huidige leerkrachten vanuit de pabo’s en universiteiten. In deze verdiepingssessie gaan we in op aansprekende onderzoeks- en praktijkvoorbeelden (o.a. naar aanleiding van het JSW artikel “Techniek, niets voor mij!”).
We kennen inmiddels een aantal activiteiten waarbij Lego Education materiaal een belangrijke rol speelt bij het stimuleren van techniek in het onderwijs. In deze interactieve workshop krijgen deelnemers de kans kennis te nemen van een Europese primeur, de Lego Education & Innovation Studio. In deze studio zullen pabo studenten, leerlingen en docenten PO en VO aangereikt krijgen hoe ze Wetenschap en Techniek kunnen integreren in het onderwijs. De LEGO Education & Innovation Studio laat leerlingen op basis van Onderzoekend en Ontwerpend leren op jonge leeftijd in aanraking komen met techniek.
De wereld om ons heen verandert in sneltreinvaart. Technologische ontwikkelingen vinden in hoog tempo hun weg naar samenleving en arbeidsmarkt. Hoe kunnen we kinderen die nu naar school gaan, zo goed mogelijk voorbereiden op de samenleving en arbeidsmarkt van 2032? Over die vraag gaat het platform #onderwijs2032 graag de dialoog aan. Onderwijs2032 is een initiatief van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Het is van belang dat jongeren, als ze gekozen hebben voor techniek, gemotiveerd blijven om hun studie af te ronden en vervolgens ook kiezen voor een baan in de techniek. Het Techniekpact zet daarom stevig in op het versterken van het technisch beroepsonderwijs, waarbij de nadruk ligt op het intensiveren van de samenwerking tussen opleidingen en het bedrijfsleven. De aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt staat of valt met de betrokkenheid van het bedrijfsleven en een goede praktijkcomponent in het beroepsonderwijs. Daarnaast heeft Nederland excellent technisch talent nodig in het MBO, HBO en WO en wil het Techniekpact meer internationale studenten aantrekken en behouden.
Duurzame inzetbaarheid begint bij de opleiding. Bij technische studies worden docenten extra uitgedaagd om de cognitieve ontwikkeling van leerlingen te herkennen en te stimuleren. Hoe organiseren we dat en hoe vertalen we dat in een doorlopende leerlijn? Een leven lang leren vraagt om robuuste en stabiele samenwerkingsverbanden tussen onderwijs en bedrijfsleven; de dynamiek van smart industry vraagt om permanente vernieuwing, flexibiliteit en maatwerk in het onderwijs. Hoe overbruggen we die schijnbare dilemma’s? Hoe organiseren we een stabiele samenwerking met het bedrijfsleven? Wat zijn de belangrijkste voorwaarden om effectief samen te kunnen werken aan de onderwijsontwikkeling gericht op de toekomst van beroep en opleiding? Hoe binden we de talenten aan het (regionale) bedrijfsleven? Hoe ziet het beroepsbeeld van de techniekdocent van de toekomst eruit en hoe gaan we om met het bijscholen van docenten en met zij-instromers?
De kwaliteit van menselijk kapitaal is een van de kritische succesfactoren in organisaties. De ontwikkeling van smart industry concepten vraagt om nieuwe skills, om ‘smart people’, en dus ook om ‘smart education’: het organiseren van maatwerk in kennisoverdracht, met een focus op talentontwikkeling naast (of in plaats van?) beroepsgerichte opleiding. Wat betekent dat voor de opleiding en professionalisering van leerkrachten, voor de implementatie van onderzoeken en ontwerpend leren in het onderwijs? Welke ervaringen hebben schooldirecteuren in de praktijk, welke problemen komen ze tegen?
De technische sectoren en topsectoren zijn de meest dynamische van de economie. Technische ontwikkelingen gaan razendsnel, met grote gevolgen voor werknemers. Hoe krijgen we de oudere werknemers weer ‘in de schoolbanken’? Kennis veroudert snel, en slimme investeringen zijn nodig om vakkrachten te behouden. De acties van het Techniekpact zijn gericht op duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Wat zijn aansprekende voorbeelden binnen het bedrijf, binnen de eigen sector, of binnen een andere technische sector. En wat zijn de eisen die gesteld worden aan het HR management van bedrijven? Binnen dit thema bieden we twee sessies aan. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om in te tekenen op een themasessie van het parallelcongres HTSM for Future.
Gelijktijdig met de Jaarconferentie Techniekpact 2015 vindt het congres HTSM For Future van het Centre of Expertise TechForFuture plaats. Bij TechForFuture werken ruim 400 studenten en 200 bedrijven samen aan technologische oplossingen voor tal van maatschappelijke vraagstukken. Voor deelnemers aan de Jaarconferentie bestaat de mogelijkheid om deel te nemen aan een themasessie met als onderwerp ‘Samenwerking in hightechnology’. Aan de hand van lopende onderzoeksprojecten bekijken we wat de technologische ontwikkeling betekent voor de werknemer van de toekomst. En hoe bereiden we studenten voor op die nieuwe rol?
Programma: zie www.htsmforfuture.nl
Bron: Techniekpact.nl