Industrie 4.0 is net als vorig jaar het leidende thema van de aankomende Hannover Messe. De revolutie tot geïntegreerde industrieoplossingen schiet wederom wortel in Nederland, want ook dit jaar is de Hollandse deelname groot.
Dat maakten de organiserende branchepartijen Nevat, Mikrocentrum, Koninklijke Metaalunie en Brainport en de Deutsche Messe vorige week bekend tijdens een persconferentie in Amsterdam. Industrie 4.0, in ons land gedoopt tot Smart Industry, spreekt de Nederlandse industrie aan om actief op in te spelen. FME-voorzitter Ineke Dezentjé Hamming: ‘Het is fantastisch dat net als vorige jaar de Hannover Messe ook dit jaar in het teken staat van Industrie 4.0. Ook dit jaar biedt de Hannover Messe de Nederlandse technologische industrie de kans aan de wereld te laten zien wat wij in huis hebben. We gaan dit jaar met nog meer Nederlandse bedrijven dan vorig naar Hannover en kleuren de Hannover Messe weer oranje.’
Naar verwachting 180 Nederlandse exposanten (2013: 120 en 2014: 240) geven acte de présence op ‘s wereld grootste industriebeurs, van 13 tot en met 17 april in Hannover. Daarmee lijkt de partnerland-deelname van vorig jaar ook nu nog de oranje deelname een flinke boost te geven. Senior Vice President bij Hannover Messe, Marc Siemering: ‘Na de succesvolle deelname als partnerland, verwachten we dat Nederland wederom een sterke partner is.’ Dit jaar neemt India het stokje over als partnerland. ‘Een groeiende economische macht, waarmee we het thema digitalisering en Industrie 4.0 invulling gaan geven’, aldus Siemering.
FME zoomt met haar verschillende paviljoens (Holland High Tech House en Energy) in op twee hoofdthema’s: Smart Industry en energie. Micha van Lin, hoofd Internationaal Ondernemen bij FME: ‘Deze thema’s lopen door de hele programmering, die de volledige week beslaat. De zichtbaarheid van innovaties is erg belangrijk, we laten successtory’s zien.’
In hal 4 (Industrial Supply) trekken Nevat, Mikrocentrum, Koninklijke Metaalunie en Brainport weer samen op. Met succes, want er zijn nu al meer vierkante meters standoppervlakte verkocht dan vorig jaar. Nevat-directeur Theo Koster: ‘We hebben hoog ingezet, maar met 1290 m2 (2014: 1250m2) verkochte standruimte maken we het waar. Daarnaast hebben we een nieuwe standbouw, dus we maken onze entree met een nieuwe look.’
Een noviteit is het Innovatieplein. Hier kunnen start-ups, engineering- en ontwikkelpartijen en facilitators zich presenteren aan het messe-publiek. Organisator Hans Meeske van Holland Innovative: ‘Er is volop belangstelling voor het Innovatieplein. Er hebben zich binnen twee weken al diverse partijen aangemeld.’