Of kun je ook echt scheepsonderdelen printen, die de eisen van de barre praktijk van de scheepvaart kunnen weerstaan? Die vraag wordt beantwoord in het project ‘3D printen van maritieme reserveonderdelen’, dat een consortium van 27 havengerelateerde ondernemingen deze zomer uitvoert. Op initiatief en onder begeleiding van InnovationQuarter, de regionale ontwikkelingsmaatschappij van Zuid-Holland, en in samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam en RDM Makerspace, worden scheepsonderdelen als schroeven, afsluitringen en vloeistofgeleiders 3D geprint en getest. Eind september volgen de resultaten. Vandaag is het consortiumagreement door de deelnemende partners ondertekent.
Het pilot project ‘3D printen van maritieme reserveonderdelen’ is nu officieel gestart met een onderzoek naar de mogelijkheden van 3D printen van metalen reserveonderdelen voor de maritieme sector. De 27 deelnemende organisaties dragen financieel en met expertise aan dit project bij. Vanuit een lijst met ruim dertig mogelijke onderdelen is een selectie gemaakt voor vier specifieke onderdelen. Dit selectieproces was een leerervaring op zich: Wat kun je 3D printen? Welke voordelen heeft 3D printen? En is het wel economisch rendabel om te printen?
Het project levert niet alleen een aantal geprinte onderdelen op. Het consortium gaat de onderdelen ook testen en bepalen of ze voldoen aan de eisen die in de praktijk in de maritieme sector aan de onderdelen worden gesteld. Daarnaast bouwen de partners in het project een database op waarin wordt aangegeven welke onderdelen nu, binnenkort of in de toekomst kunnen worden geprint. Deze database geeft een handreiking aan maritieme bedrijven bij het selecteren van materialen, productiemethoden en nabewerkingsaspecten. En het biedt de deelnemers de mogelijkheid om concreet en gericht de voordelen en mogelijkheden van deze nieuwe technologie in de praktijk te benutten.
Het feitelijke 3D printen van de onderdelen vindt in de maanden juli en augustus van dit jaar plaats. In september worden de onderdelen getest en volgt de rapportage. De voortgang van het project wordt gepresenteerd tijdens de Rotterdamse Wereldhavendagen, begin september. De uitkomsten zullen worden gepresenteerd tijdens een 3D printconferentie in de Rotterdamse Haven, in het najaar 2015.