“Het is een soort tinder om een sportmaatje te vinden”, klinkt het vanaf het podium in het Auditorium van de TU/e. Het is de eerste pitch uit een reeks van 24 studententeams, die verdeeld over drie zalen, hun idee aan een jury presenteren. Allemaal bedachten zij in één dag een innovatieve oplossing in de zorg voor hartpatiënten. Van VR-experience tot injecteerbare bloedstroomsnelheid meter, het komt allemaal voorbij tijdens de kick-off dag van de Slimmer Leven Challenge 2017. Dit jaar zijn er zo’n 200 studenten van het Summa college, Fontys en de TU/e die in gemengde teams voor de Hartstichting een idee uitwerken. Hierbij kregen ze ondersteuning van 30 experts uit het bedrijfsleven.
“We zitten vandaag allemaal in hetzelfde schuitje”, vertelt Damïen Lemans, hij studeert verpleegkunde aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven. “de mbo’ers hebben een hele andere blik, zij denken anders dan ik. Ik sta niet constant aan het bed, zij wel. Vernieuwingen hebben echt impact op hen. Het is daarom heel erg leerzaam om samen te werken.” Kimberley studeert ook verpleegkunde, maar dan bij het Summacollege: “Ik ben het niet gewend om te brainstormen, ik vond het erg moeilijk, maar eigenlijk is het heel erg leuk. We proberen elkaar aan te vullen. Ik weet meer uit de praktijk, terwijl zij weer veel meer kennis hebben.”
Het team heeft een VR-ervaring bedacht om jongeren te laten zien wat er in je lichaam gebeurt wanneer je last hebt van hart- en vaatziekten. Het is bedoeld als preventief middel. Het is volgens de jury een schot in de roos, want zij gaan door naar de finale tijdens de DTW in mei. Lemans: “Ik hoop dat we het idee nog verder kunnen uitwerken voor de finale.”
Hilde Meijs, directeur SummaZorg en voorzitter van het Slimmer Leven Challenge organisatieteam is enthousiast over de samenwerking tussen de verschillende opleidingsniveaus: “Het is mooi dat iedereen van elkaars expertise kan profiteren. Voor onze studenten is het in het begin misschien een beetje onwennig, ze zijn te gast op het grote TU/e terrein en zijn vaak wat jonger dan de meeste WO’ers of HBO’ers, dat kan spannend zijn. We organiseren dit nu al voor het vierde jaar en iedere keer komen onze studenten zelfverzekerder terug. Ze zijn zich vaak helemaal niet bewust van wat ze allemaal al weten.” Maar ook de begeleiding van experts is belangrijk volgens Meijs. “Door deze smeltkroes krijg je een omgeving die innovaties, die in de zorg hard nodig zijn, mogelijk maakt.”
Want die innovaties zijn hard nodig meent ook Peter Portheine, directeur van Slimmer Leven. “De samenleving verandert, de zorgvraag neemt toe, het wordt steeds duurder. Dit maakt verder omarmen van technologie geen luxe maar een noodzaak.” Samenvoegen van kwaliteiten, inzichten en verschillende partijen is essentieel. “Je kunt op papier een geweldig idee hebben, maar in de praktijk blijkt het vervolgens niet te werken. De praktijkervaring van de MBO-studenten heeft hier een meerwaarde. Zij kennen de problemen in de samenleven en weten wat er met mevrouw Jansen aan de hand is. De mensen van het HBO kunnen hier praktijkgericht onderzoek naar doen en met een goede oplossing komen. De WO-studenten komen met de oplossingen voor morgen. Maar ze hebben elkaar wel nodig.”
Op deze manier wordt volgens hem een leven lang leren gestimuleerd, studenten op het MBO maken kennis met HBO en WO. “Maar niet alleen het onderwijs kan van deze challenge profiteren. Het is voor studenten ook een podium om hun kwaliteiten te laten zien, zichzelf te presenteren. Er zijn uit het verleden wel voorbeelden geweest dat bedrijven talent oppikten.”
De zes winnende teams krijgen tot de finale, tijdens de DTW in mei, de kans om hun ideeën verder uit te werken en te verbeteren. “Nu heeft de jury vooral naar originaliteit en haalbaarheid gekeken, straks tijdens de finale, wordt er van de teams verwacht dat ze al een stevige businesscase neer kunnen zetten.” aldus Portheine.
Dit hoeven ze niet helemaal zelf te doen. Zo krijgen de teams nog twee begeleidingsrondes, met pitch trainingen en inhoudelijke tips. Verder volgt een meet & greet dinner met het bedrijfsleven. “Hier kunnen ze experts benaderen voor hulp, je ziet dat sommige teams dat soms heel slim aanpakken. Ze presenteren zich serieus bij een partner waarvan ze verwachten dat die interessant voor ze kan zijn. Maar je ziet ook teams heel erg afwachten, dat verschil in niveau is interessant om te zien.”
Little Big Chefs: een campagne-idee waarbij kinderen samen met hun ouders op een
aansprekende manier worden gestimuleerd om gezonder te koken
Pressure Point: een apparaat dat bloeddruk meet op centrale en openbare punten, zoals bij een supermarkt, en steeds op andere plekken in het land staat.
Life App: samen met andere mensen in de omgeving wordt gezond eten en bewegen gestimuleerd als stok achter de deur.
Smart Brush: een tandenborstel die saturatie en hartslag meet. Na twee minuten kleurt de tandenborstel groen (goed) of geel (niet zo goed) en krijgt de gebruiker terugkoppeling van het resultaat via een applicatie.
Kloppend Hart: kinderen wordt geleerd hoe belangrijk het is om gezond te eten en te bewegen door middel van diverse spelletjes.
Het Hart is Het Leven: een Virtual Reality-bril die je meeneemt op reis door het lichaam zodat gebruikers zelf kunnen ervaren hoe hart- en vaatziekten eruit zien en wat er gebeurt.