Leunend op behaalde successen met zonneauto’s tijdens de World Solar Challenge, zijn een aantal studenten begonnen met de ontwikkeling en bouw van een zonneauto die bedoeld is voor de particuliere markt. De startup Lightyear hoopt de Lightyear One, een hatchback met aandrijving in elk wiel en een actieradius van 800 kilometer, in 2021 op de markt te brengen. Tijdens het Machinebouw event zal Wim van Stratum, VP Operations bij Lightyear, meer vertellen over de ontwikkeling, productielijnen en potentiële valkuilen bij de introductie van de emissievrije auto.
Lightyear, met Helmond als thuisbasis, wil de productie van de eerste prototypes gaan starten. Volgens Van Stratum vormt het project een complexe puzzel. Hij vertelt: “In 2021 willen we de eerste auto’s leveren. Momenteel zit Lightyear op de automotive campus. Daar hebben we in de zomervakantie een nieuwe locatie betrokken.”
Hoe de productie precies zal worden ingericht, moet nog blijken. Maar de vraag naar de zonneauto is groot. En dat is niet zo vreemd, want de auto zit vol innovaties. Los van de zonnepanelen, die de Lightyear One deels kunnen bijladen, heeft de auto een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,20. Dat is een record: de Lightyear One heeft na windtunneltests het wereldrecord van meest aerodynamische productieauto in handen.
Lightyear zegt als kleine startup lering te zullen trekken uit de harde lessen die Tesla heeft opgedaan bij de bouw van de Model 3: “Wij kunnen zeker van Tesla leren”, zegt Van Stratum. “Wat bij Tesla fout is gegaan is dat ze de productielijn overgeautomatiseerd hebben. Door teveel robotisering op de lijn werd het te complex om alle stations en robots op elkaar in te regelen. Dat lukte ze niet. Op een gegeven moment hebben ze automatisering uit de lijn gehaald en opgevangen met mankracht.”
Deze ervaringen van Tesla hebben ook impact op de rest van de markt, zegt Van Stratum: “De tendens in de automotivemarkt is dat ze toch naar minder automatisering overschakelen dan in het verleden. Want mensenhanden krijgen bepaalde onderdelen soms sneller gemonteerd dan robots, die je telkens moet inprogrammeren. Dit was bij de Model 3 de bottleneck. Ook leverden toeleveranciers onvoldoende aan, omdat zij zich afvroegen of het Tesla wel zou lukken.”
Dat is ook de boodschap die Van Stratum wil meegeven aan de bezoekers van zijn lezing op het Machinebouw event: “Ik wil gaan schetsen waar we heen willen met Lightyear. Maar ik wil ook benadrukken: keep it simple. Maak het je niet te moeilijk, te ingewikkeld. Er is tegenwoordig heel veel mogelijk met automatisering: industry 4.0, internet of things, de kreten die we allemaal kennen. Ik zou zeggen: pas alleen toe wat echt nodig is en toegevoegde waarde heeft. Stop er niet allemaal technologie in puur omdat het kan.”
Wilt u de lezing van Wim van Stratum bezoeken? Meld u kosteloos aan voor een bezoek aan het Machinebouw event.