Van 20 t/m 23 maart vindt in de Jaarbeurs in Utrecht het grootste en meest complete platform voor de maakindustrie van de Benelux plaats: TechniShow 2018. De vooruitzichten zijn meer dan goed te noemen en de organisatie gaat dit jaar voor het eerst sinds 2008 uit van een compleet uitverkochte beurs.
“De stemming in de markt is ontzettend goed en dat zie je terug in de hoeveelheid exposanten die we op de TechniShow mogen begroeten”, vertelt Ramon Dooijewaard, directeur van FPT-VIMAG. “FPT-VIMAG is eigenaar van de TechniShow en ons doel als vereniging is om business te genereren voor onze leden en exposanten. Daar is TechniShow het perfecte platform voor. Om het daarnaast zo interessant mogelijk te maken voor de bezoekers, hebben we samen met Jaarbeurs de voorgaande edities geëvalueerd en met die gegevens het concept voor dit jaar vernieuwd. Naast meer exposanten gaan we daarom ook uit van meer bezoekers.”
Floris de Zwart, Brandmanager bij Jaarbeurs, geeft aan dat de behoefte van de bezoeker uitgebreid is onderzocht. “Om de beurs te verbeteren hebben we ons verdiept in wat de bezoeker de vorige edities heeft ervaren en wat hij heeft gemist. Op die manier weten we wat de informatiebehoefte is, wat de uitdagingen zijn en waar de doelgroep zich mee bezighoudt. Met die kennis is er invulling gegeven aan het nieuwe concept van TechniShow.
Traditiegetrouw wordt in dezelfde week naast de TechniShow ook de ESEF georganiseerd. Om beide beurzen meer met elkaar te verbinden is dit jaar de corridor tussen de beide beurzen volledig aangepast.
“Vroeger was de corridor niets meer dan een splitsing tussen beide beurzen. Linksaf ging je naar TechniShow, rechtsaf kwam je op de ESEF. Verder gebeurde er niets om de bezoeker te enthousiasmeren en informeren”, aldus De Zwart. De centrale corridor zal daarom een nieuwe functie krijgen om de Make (TechniShow) en Buy (ESEF) met elkaar te verbinden. De corridor zal een inspirerende start gaan bieden. Dit wordt gerealiseerd door innovaties tentoon te stellen die de kracht van de maakindustrie laten zien. Vanuit dat perspectief gaat de corridor doorverwijzen naar de juiste sectoren in de beurshallen.
Volgens Ilse Bloot-Blokland, Projectmanager Marketing en Communicatie bij FPT VIMAG, versterkt de vernieuwde corridor de verbinding tussen de twee beurzen die elkaar toch al complementeren. “Omdat de corridor de drempel nu kleiner maakt om beide beurzen te bezoeken, hebben we besloten om de openingstijden te verlengen. Op die manier wordt het eenvoudiger om beide beurzen op één dag te bezoeken.”