Op de vraag óf Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) iets gaan betekenen binnen de installatiebranche, zal een orakel altijd bevestigend antwoorden. Veel lastiger is het om een antwoord te formuleren op de wát-vraag. Er is met AR en VR namelijk ontzettend veel mogelijk, maar de ontwikkelingen gaan zo verschrikkelijk snel en het is zo verstorend voor de traditionele manier van werken van installateurs, dat het nagenoeg onmogelijk is een beeld te schetsen voor hoe de branche er over pakweg 5 of 10 jaar uit zal zien.
Hoewel ik graag filosofeer over de toekomst, kan ik die antwoorden ook nog niet geven. Maar wat ik wel kan doen, is op 9 juni in Utrecht tijdens het KIEN Innovatiecongres die vragen stellen die je aanmoedigen dieper na te denken over de implicaties van deze nieuwe technologieën. Dat AR/VR waarde toevoegen staat namelijk vast. Maar hoe gaan extra lagen in ons gezichtsveld (AR) of het creëren van een compleet nieuwe of andere wereld (VR) precies de installateur helpen?
Binnen de installatiebranche wordt met het gebruik van de technologieën nu al her en der voorzichtig geëxperimenteerd. Eén van de meest aansprekende toepassingen van AR zie je terug in de entertainment industrie. Enkele weken terug hebben we het Eurovisie Songfestival gehad, en daarin is volop Augmented Reality toegepast. De ervaring voor de bezoekers in de zaal was totaal anders dan de ervaring voor tv-kijker, puur omdat met AR een compleet ander podium getoond kon worden. In tal van andere live programma’s worden met behulp van AR niet alleen omgevingen aanpast, maar kunnen extra lagen ook mensen laten zien die er eigenlijk helemaal niet zijn.
Op vlak van Virtual Reality heb ik zelf ervaren dat de bouwsector met Building Information Modelling (BIM) al geweldige dingen mogelijk maakt. Met zo’n afgesloten bril op, liep ik over de nieuwe boulevard van Scheveningen, die pas over een paar jaar geopend wordt, maar waarbij ik nu al akelig echt ervaar hoe het straks gaat worden.
De investeringen die AR en VR op dit moment vragen zijn fors. Maar dat geldt altijd voor nieuwe technologieën; zodra de vraag groeit, zal het aanbod evenredig toenemen. Als de voorspellingen kloppen, gebeurt dit met een factor 40 in een tijdsbestek van amper vijf jaar. Zeker is daarom dat je vandaag al moet gaan nadenken over vragen als Wat kun je er nu mee? Wat betekent het voor de installatiebranche? Wat betekent het voor mijn organisatie? Wat kan het ons opleveren? Opbrengsten lijken nu nog ongewis, maar er ligt een uitgelezen kans om te gaan doen wat anderen nalaten of misschien over het hoofd zien.
Een ander technologie voorbeeld waarbij het even duurde voordat de business modellen werden ontdekt, is Short Messaging Service, beter bekend als SMS. In de begintijd was het al prachtig dat je met je GSM via berichten kon communiceren, maar de SMS’jes waren toen nog duur en niet iedereen had halverwege de jaren 90 een GSM tot zijn of haar beschikking. Toch was er één doelgroep die zich hier niets van aantrok en rustig tientallen berichten per dag ging versturen; jongeren lieten daardoor de telefoonrekening van bedrijven soms ongekend oplopen, dit tot grote onvrede van verantwoordelijke managers, die er niet bij stil hadden gestaan dat de technologie zo’n vlucht kon nemen. Hetzelfde kan gebeuren met AR en VR: laat je niet verrassen!
Als je nu voor een innovatief bekendstaand installatiebedrijf werkt, je klant je binnenkort iets vraagt over AR en VR en je hebt nog vraagtekens in je ogen staan, dan moet je jezelf afvragen of je met het bedrijf wel de goede positionering hebt. Klanten gaan snel verwachten dat je over deze kennis beschikt, anders ontstaat een mismatch tussen het imago dat je uitstraalt en wat je werkelijk kunt leveren. Dat is niet iets voor de toekomst, dat is iets voor nu.
Bekijk het programma van het Innovatiecongres