Van hardwarefabrikanten tot reclamebureaus en van autonome kunstenaars tot blockbuster game-ontwikkelaars: rond virtual reality technologie ontstaat de laatste jaren in Nederland een heuse industrie.
De Dutch Virtual reality Days, die vandaag beginnen in Amsterdam, zijn daar misschien wel het beste bewijs van. Pioniers uit de internationale virtual reality wereld zijn present, marktleiders geven er workshops en grote bedrijven als Oculus, Samsung en Valve komen er hun nieuwste speeltjes laten zien. Het vierdaagse congres, bedoeld om “de Nederlandse virtual reality industrie te injecteren met inspiratie”, aldus organisator Benjamin de Wit, trekt zaterdag op het hoogtepunt vijftienhonderd bezoekers en is het grootste in zijn soort in Europa.
virtual reality brillen – een soort skibrillen die de drager met 3D-projecties in een virtuele ruimte plaatsen – breken in de eerste helft van volgend jaar door naar het grote publiek, voorspellen marktonderzoekers. Dan komen de brillen van drie belangrijke fabrikanten op de markt: de PlayStation virtual reality, Oculus Rift en Vive.
Adviesbureau IHS tempert deze week met een uitgebreid rapport de verwachtingen enigszins: virtual reality brillen blijven de komende vijf jaar steken tussen niche en mainstream. Omdat de brillen nog redelijk groot en onhandig zijn, zullen volgens het bureau in 2020 zo’n 38 miljoen early adaptors een virtual reality bril in huis hebben. De markt voor VR software bedraagt in 2018 al ruim 4,5 miljard dollar (4,1 miljard euro), voorspelt de Britse marktonderzoeker Kzero.
Het vooruitzicht van een bloeiende VR markt leidde in de VS tot miljoeneninvesteringen: vorige maand nog haalde 360-graden videomaker Jaunt 65 miljoen dollar op. Toegegeven, de Nederlandsevirtual reality industrie verbleekt bij dat soort bedragen. Maar, zegt Dutch Virtual reality Days-oprichter Daan Kip:
“Dit hét moment om door te breken, ook voor Nederlandse bedrijven. De technologie is zo nieuw dat het ook voor kleine bedrijven mogelijk is om mee te doen in de wereldtop.”
Dit zijn een aantal bedrijven die ertoe doen in de prille Nederlandse virtual reality industrie:
WeMakeVR, ontwikkelaar van een stereoscopische 3D-camera, had een wereldprimeur vorige week. In opdracht van Tommy Hilfiger maakte het Amsterdamse bedrijf een 3D-opname van een modeshow van het kledingmerk. De film is sinds vorige week op virtual reality brillen te zien in Tommy Hilfigerwinkels over de hele wereld – zodat klanten kunnen ervaren hoe het is om bij zo’n show op de eerste rij te zitten. Het modemerk is daarmee de eerste grote retailer die virtual reality als vast onderdeel in zijn winkels introduceert.
Marketingbureau DigitasLBI maakt VR apps voor de auto-industrie. Zo kunnen klanten een nieuw model bekijken zonder naar de showroom te hoeven en zelfs nog voordat hij op de markt komt.
Dit bedrijf uit Wierden is al ruim twintig jaar actief in de VR industrie en maakt VR films voor de vastgoedbranche, de farmaceutische industrie, onderwijsinstellingen en de entertainmentindustrie. Het mag multinationals als Six Flags America, Bayer en Pfizer tot zijn vaste klanten rekenen. De virtuele achtbaan waar Matthijs van Nieuwkerk vorig jaar instapte kwam ook uit de koker van Virtual Dutch Men.
Manus Machina maakt handschoenen waarmee je je handen in een virtuele wereld kunt gebruiken. Zo kan je ook apparaten op afstand bedienen.
Bron: NRCQ