2016 moet het jaar van virtual reality worden. Op CES presenteren tientallen bedrijven hun virtual reality hardware en apps die voor een doorbraak bij VR consumenten moeten zorgen.
Op de beursvloer in Las Vegas tonen bedrijven als Oculus en HTC nog één keer hun virtual reality brillen aan professionals uit de techindustrie, voordat ze later in het jaar daadwerkelijk in de winkel komen te liggen.
De lange rij voor de stand van Oculus toont dat er hier in ieder geval veel interesse is in de nieuwe technologie, die het mogelijk maakt om mensen geheel onder te dompelen in de wereld van games en films.
Verschillende kleine bedrijven hopen mee te kunnen liften op het eventuele succes van grotere VR-bedrijven. Zo toont het Amerikaanse Virzoom een fietscontroller voor VR-brillen. De speciale hometrainer moet het leuker maken om te fitnessen.
Met een HTC Vive op lijkt het tijdens het fietsen alsof je in een Formule 1-auto of op een paard zit. Hoe harder je fietst, hoe beter je het doet in de race. In het paardenscenario is het met een knop op het stuur mogelijk om een lasso om je tegenstanders te werpen. Een Pegasus-paard kan vliegen en moet op zoek naar diamanten in een heuvelachtig gebied. Alles om je af te leiden van het feit dat je zit te sporten.
Dat lijkt heel behoorlijk te werken, en de drie games die Virzoom toont zijn allemaal grappig bedacht. Een leuk detail is bijvoorbeeld dat je achter het stuur van de auto in de spiegels kan zien dat er eigenlijk een hond met flapperende oren achter het stuur zit. Het moet ook mogelijk worden om de games in multiplayermodus te spelen, zodat je het op je fiets tegen wildvreemden kan opnemen.
De Virzoom gaat 399 dollar kosten, inclusief gratis toegang tot alle games. Een extra abonnement van 10 dollar per maand maakt onder meer uitgebreide fitnessstatistieken beschikbaar.
Een ‘interne start-up’ binnen Samsung toont op CES zijn eigen concept voor VR-besturing. De Rink virtual reality controllers sluiten zich om je hand en houden vingerbewegingen bij. In een demo met de eigen Gear VR van Samsung is het mogelijk om op vliegtuigen te schieten door in je handen te knijpen.
De vingerbewegingen worden nauwkeurig bijgehouden, als is het volgens Rink nog niet mogelijk om ze zo nauwkeurig te volgen dat je bijvoorbeeld virtueel zou kunnen pianospelen. Toch is het een indrukwekkende demonstratie, die je nog meer het gevoel geeft dat je je fysiek in de virtuele realiteit begeeft.
Het is echter nog onduidelijk of de Rink VR echt op de markt komt. Samsung geeft zijn interne start-ups een jaar de tijd om een product te ontwikkelen, en die tijd zit er bijna op, aldus een medewerker op de beursvloer. Het is te hopen dat het bedrijf de ontwikkeling besluit door te zetten.
Het Britse Vtime toont op CES een sociaal netwerk voor VR-brillen. Met een Gear VR op het hoofd is het mogelijk om in een virtuele ruimte – bijvoorbeeld op het strand of zelfs op een ruimtestation – met elkaar te kletsen.
Het is misschien een gek idee om met een bril op je hoofd met anderen te gaan zitten praten, maar het concept maakt videochatten wel een stuk spannender. Vtime belooft om extra functies toe te voegen, zodat ook foto’s en video’s kunnen worden gedeeld en het mogelijk wordt om met elkaar spelletjes te spelen.
Een andere aanpak van virtual reality vinden we in de Glyph, een koptelefoon die je op traditionele wijze, maar ook over je ogen kan dragen. De Glyph heeft geen scherm, maar alleen één led-lamp die via microspiegeltjes beelden aan beide ogen presenteert.
Dat levert een verrassend goed beeld op, al ben je met de Glyph wel veel minder goed afgesloten van de wereld dan met bijvoorbeeld een Oculus Rift of Gear VR. Je ziet nog vrij veel licht van de buitenwereld.
De Glyph haalde op Kickstarter 1,5 miljoen dollar binnen en wordt binnenkort naar de eerste klanten verstuurd. Met een prijs van 599 dollar is hij bepaald niet goedkoop en ook niet aantrekkelijk voor de meeste consumenten. Maar de led-technologie van Glyph toont in ieder geval zijn belofte.
Behalve VR-brillen zijn ook augmented reality-headsets – die digitale beelden over de echte wereld heen tonen – sterk aanwezig in Las Vegas. Meest indrukwekkend is de R7-bril van de Osterhout Design Group, een Amerikaans bedrijf.
De bril is een soort Google Glass die een scherm voor je ogen projecteert. Waar dat bij Google Glass een beetje boven je oog gebeurde, zit het beeld van de R7 in het midden van je beeld. Daar kun je bijvoorbeeld een 360-gradenvideo tonen, maar er kan ook een beeld worden getoond dat ‘gekoppeld’ is aan de echte wereld.
Zo verschijnt een auto virtueel op een weg van karton. Door het kartonnetje te draaien is de auto van alle hoeken te bekijken. NASA wil de bril gebruiken om instructies te tonen aan astronauten, en bouwbedrijf Caterpillar om informatie over de hittegeneratie van zijn machines te tonen.
Nadeel is dat de projectie slechts zo’n 30 graden van je gezichtsveld inneemt, waardoor het beeld vrij klein overkomt. Volgens een medewerker is dat bij een nieuw prototype verhoogd tot 52 graden.
Bron: NU.nl